Totaal aantal pageviews

zondag 6 november 2011

De wind

Groep 1-2

Bij de herfst hoort soms slecht weer.
Herfst-stormen waaien alle bladeren van de bomen.
De grond ligt bezaaid met afgevallen blad.



Het verhaal gaat over de wind 
die met de afgevallen bladeren speelt.

         
De tekenopdracht is lastiger.
Welke opdracht past bij: De Wind???
Google biedt vaak wel inspiratie 
maar deze keer was het een moeizaam proces.
Bij  'afbeeldingen' vond ik wat schrijfpatronen 
die te maken hebben met Wind:


Schrijfpatronen lijken geschikte vooroefeningen 
voor het schrijven maar ...
                           Schrijfpatronen bereiden de kinderen niet echt voor op het schrijven.
Waarom niet?
Woorden bestaan gemiddeld uit 5 letters.
Letters bestaan uit afwisselend rechte en gebogen lijnen.
Schrijfpatronen zijn rechte of gebogen reeksen van een zelfde patroon.
Ze oefenen juist níet de afwisseling tussen de twee lijn-patronen.
Heel veel informatie over schrijven is hier te vinden


De opdracht gaat uiteindelijk niet over de wind 
maar over de herfstblaadjes.
Op het papier staat een mandala van verschillende bladeren.

                                                     tekening van een meisje uit groep 2

Voor we aan de opdracht gaan beginnen 
kijken we eerst even goed naar een afgevallen blad.  
We kijken naar de nerven en bespreken de herfstkleuren.
Welke kleuren horen bij de herfst?

  blaadjes met een beetje wind

De opdracht wordt een arceer oefening: teken de nerven in de bladeren.
We gebruiken de kleuren: oranje, geel, rood, bruin en groen.
Maak de tekening af met besjes, nootjes ed. 
en kleur eventueel de bladeren ook nog in.
Sommige kinderen tekenden spontaan de wind erbij.

meisje uit groep1

De opdracht leek me best pittig.
Ik was erg benieuwd of de kinderen de opdracht konden maken.
Na de klassikale instructie moesten 
hier en daar nog wat kinderen op weg geholpen worden.
De jongste kleuters hadden er wel wat moeite mee.
De meeste oudste kleuters hebben mooie herfstbladeren gemaakt.

Herfstbladeren met veel wind..